Wanneer is de beste tijd van het jaar om te beginnen met energie besparen?

Energiebesparing is niet alleen goed voor het milieu, maar kan ook aanzienlijk helpen bij het verlagen van je energierekening. Maar wanneer is eigenlijk de beste tijd om te beginnen met bewust om te gaan met je energieverbruik? Het goede nieuws is dat je op elk moment van het jaar kunt starten, en er zijn zelfs bepaalde seizoenen die extra kansen bieden om energiebewust te worden.

Lente: Een Nieuw Begin

Met de komst van de lente en het mildere weer is dit een perfect moment om je energiebesparingsreis te starten. Controleer je huis op tochtige plekken en repareer eventuele scheuren in de isolatie. Dit voorkomt warmteverlies en kan je verwarmingskosten verminderen. Je gasverbruik zal vanaf nu omlaag gaan, omdat je waarschijnlijk minder hoeft te verwarmen. Je gasverbruik voor warm water blijft gelijk, dus dat is een mooie kans om te bekijken hoeveel je daar nog op kunt besparen!  Daarnaast is het een goed idee om je airconditioning en ventilatiesystemen te controleren voordat de zomerhitte toeslaat.

Zomer: Koelingsefficiëntie

Hoewel de zomer warmte en comfort met zich meebrengt, kan het ook leiden tot hogere energiekosten door het gebruik van airconditioning. Een goed moment om te beginnen met energie besparen is daarom aan het begin van de zomer. Stel thermostaten in op een comfortabele maar niet overdreven koele temperatuur en overweeg het gebruik van plafondventilatoren om de luchtcirculatie te verbeteren. Vermijd het gebruik van elektrische apparaten tijdens piekuren om te voorkomen dat het elektriciteitsnet overbelast raakt.

Herfst: Voorbereiding op de Winter

De herfst is het ideale moment om je voor te bereiden op de koude wintermaanden. Controleer de isolatie opnieuw, vooral bij ramen en deuren, om warmteverlies te minimaliseren. Overweeg het gebruik van raambekleding om tocht tegen te gaan en warmte vast te houden. Dit is ook een goed moment om je verwarmingssysteem te controleren (denk aan schoonmaken, controleren of het optimaal ingesteld staat), zodat het efficiënt werkt wanneer de kou intreedt.

Winter: Bewust Verwarming Gebruiken

Hoewel je midden in de winter nog met energiebesparing kunt beginnen, is het in dit seizoen vooral belangrijk om bewust om te gaan met je verwarming. Houd de thermostaat op een gematigde temperatuur en draag indien nodig extra lagen kleding binnenshuis. Vergeet niet om deuren en ramen goed af te sluiten om koude tocht buiten te houden.

Of het nu lente, zomer, herfst of winter is, elk seizoen biedt kansen om bewuster met energie om te gaan. De beste tijd om te beginnen met energiebesparing is nu. Door kleine veranderingen in je dagelijkse gewoonten aan te brengen, kun je niet alleen je energiekosten verlagen, maar ook een positieve bijdrage leveren aan het milieu. Ga ervoor en maak van energiebesparing een blijvende gewoonte! Serieus aan de slag met energie besparen? Bespaar minimaal 500 euro op jaarbasis door simpele, kleine en effectieve aanpassingen. Je leert er alles over in het programma Makkelijk energie besparen in huis, wat je gratis kunt volgen bij Groen Graag

Blogs die je misschien ook leuk vindt:

Kies de juiste haag voor jouw tuin!

Misschien heb jij zoals de meeste mensen een houten schutting in je tuin. Zo geplaatst en lekker makkelijk in onderhoud. Maar wist je dat een natuurlijke haag veel meer voordelen heeft dan zo’n schutting? In deze blog vertellen we je er alles over! Waarom kiezen voor een haag? Een haag

Lees verder »
lijstje maken om te werken aan minder spullen

Minder spullen en meer rust in huis en in je hoofd

Iedereen begrijpt dat wanneer je minder spullen in huis hebt, je minder hoeft op te ruimen, schoon te maken, te onderhouden en te repareren. Het lijkt eenvoudig, maar de realiteit is vaak anders. Hoe zorg je ervoor dat je minder spullen hebt in een wereld die vol is van verleidingen

Lees verder »

Verkoop je oude elektronica eenvoudig

Veel onderzoeken laten zien dat de gemiddelde Nederlander nog meerdere Smartphones in de keukenlade heeft liggen. Hoe gek dat hier helemaal niets mee wordt gedaan? Deze toestellen blijven verstoffen tot ze uiteindelijk worden gedumpt op de grote e-waste afvalberg.  Enorm zonde dat oude elektronica geen tweede leven krijgt De website

Lees verder »